Wat mijn elektrische scooter IO 1500 GT betreft

IO 1500GT electric scooter

Hoe zit dat nu met die elektrische scooter (IO 1500GT) die ik hier enige tijd terug kwam te propageren? Welaan, daar zoem ik inmiddels iets meer dan een maand mee over het lokale wegdek. Een bijzonder aangename gewaarwording: stil en zonder stank.

Uiterlijk verschilt dat niet zoveel van de gangbare scooter. De carrosserie zou zelfs van een Peugeot geleend zijn.

IO 1500GT electric scooter

Ziehier de motor. Verder geen uitlaat, geen ketting of andere smerige elementen.

IO 1500GT electric scooter - engine

Onder het zadel zit het kotteke om de batterijlader in te pluggen.

IO 1500GT electric scooter

Eerlijk, ik zou niet weten waarom men vandaag nog een benzine-exemplaar zou aanschaffen. Onwetendheid is bij deze geen excuus meer.

Voor auto’s zit trouwens ook ongeveer alles  klaar om elektrisch te gaan rijden. Zie deze site en klik door naar de specificaties van de modellen… Actieradiussen van meer dan 300 km, lage kostprijs per kilometer en minder onderhoudskosten… Er zijn stilaan meer argumenten contra bezinewagens te verzinnen dan pro. Er moet gewoon werk van gemaakt worden, de rest zal dan volgen.

Meer foto’s op flickr.

11 gedachten over “Wat mijn elektrische scooter IO 1500 GT betreft”

  1. Grootste onzin. Ik heb zelf een elektrische scooter en wat ze ook over de actieradius beweren: aan normale dagelijkse kruissnelheden volstaat het om een dorp ver te rijden om de batterij uit te putten. Dit resulteert in een onaangenaam en levensgevaarlijk weggedrag omdat de scooter met schokjes een snelheid van 10 à 15 km/u aanhoudt. Ik wil overschakelen op benzine maar ik raak de e-scoot aan de straatstenen niet kwijt.

  2. Beste Philippe, ik kan (gelukkig) je ervaring niet bevestigen. Ik doe er geregeld afstanden van 20km mee. Nooit last ondervonden van vertraging en de batterij kan dan nog een hele tijd mee.

    Ik had op voorhand wel op internet gelijkaardige ervaringen aan die van jou gelezen, wat mij aanvankelijk ook zorgen baarde. Maar veel hangt af van de batterijen en van het laadsysteem. Het prijsverschil tussen verschillende merken en modellen bleek ‘em doorgaans ook daar te zitten.

    Na vier maanden kan ik alleszins nog geen negatieve opmerkingen geven over de prestaties van die IO1500GT. Hopelijk blijft dat zo 🙂

  3. Ik zou dan graag van Philippe willen weten welke scooter hij in bezit heeft (gehad) en welke accu erin ligt. Mijn ervaring is nu ook wel dat de accu en laadsysteem ertoe doet.

    Ik overweeg er een te kopen (EGO Retro B), maar weet niet hoe deze zich houdt… iemand?

  4. Beste Philippe, Ik rij sinds vorige week met een 3000 watt scooter met 60 Ah batterijen. Ik rij op de kop 100 km met volle batterij aan volgas (volelektriciteit ?) dit is net 45/50 km/h, afhankelijk van ondergrond, hellingsgraad, passagier…Ik persoonlijk vindt dit zeer bruikbaar en ben dan ook heel tevreden en zie het zoals het is: this is the future…

  5. Beste Jasper
    Ben je nog altijd een tevreden IO scooterrijder? Wat voor batterijen zitten erin en hoeveel is jou actieradius? Ik overweeg ook zo’n electrische scooter te kopen maar vind momenteel heel weinig referenties.Waarom worden deze scooters niet getest door verbruikersorganisaties?

    Groetjes

    Marc.

  6. Beste Marc,
    Ik ben (na iets minder dan een jaar gebruik) nog altijd zeer tevreden.

    Ik heb er Silicium-Gel accu’s inzitten. Ik heb ze nog nooit tot hun uiterste gedreven. Het verste dat ik op één dag heb gereden is 50km.

    Lithium accu’s waren een jaar terug nog onbetaalbaar. Ik weet niet wat de situatie nu is, maar ze zullen waarschijnlijk nog altijd een pak duurder zijn.

Geef een reactie